Психолого-педагогічний консиліум „Адаптація учнів 5-х класів до навчання в середній ланці школи” Усім відомо, що період адаптації долає кожен п’ ятикласник у своєму шкільному житті. Адаптація дитини до навчання в середній ланці школи відбувається не одразу. Не день і не тиждень потрібні, щоб звикнути до нових умов навчання. Це досить довгий процес, пов’язаний зі значним навантаженням усіх систем організму. Перехід учнів із початкової школи до середньої справедливо вважається кризовим періодом. Цей етап неминуче пов’язаний зі зниженням успішності, хоча б тимчасовим. Він супроводжується низкою специфічних проблем, що потребують особливої уваги. Складність цього періоду зумовлена, насамперед, сукупністю психофізіологічних та особистісних змін, які відбуваються у внутрішньому світі дітей на межі 3-4 і 5-х класів. У цей період відбуваються суттєві зміни у психіці дитини. У період адаптації дітей до умов навчання у середній ланці школи одним із головних завдань практичного психолога, класного керівника, вчителів-предметників є: - створення у класі атмосфери психологічного комфорту; - допомога в освоєнні нового навчального процесу; - пристосування учнів до вчителів предметників та їхніх вимог; - пристосування до особливостей та умов навчання. Перехід від початкових класів до середніх – процес непростий як із фізіологічної, так і з психологічної точки зору. Дуже часто виникає низка проблем, які потребують вирішення. Існує кілька об’єктивних факторів, що потребують від дитини при адаптації до середньої ланки школи вироблення нових підходів. Це не може певним чином не позначитися і на поведінці. - Перехід від однієї вчительки до багатьох викладачів . - Підвищення інтересу до спілкування з однолітками. - Введення нових предметів. - Можлива зміна класу , школи. - Можлива зміна режиму дня. Тому необхідно враховувати індивідуальні, психологічні, вікові особливості дітей. Вік 9-12 років. Як відомо, у цьому віці відбувається усвідомлення свого „Я”, з’являються перші захоплення, не пов’язані зі шкільним навчанням, посилюється ототожнення себе з однолітками. Нові умови навчання в середній школі пред’являють більш високі вимоги до інтелектуального розвитку учня, підвищують темпи навчальної діяльності. Усе це викликає напруження психіки дитини і може призвести до перевтоми, високого рівня тривожності, труднощів у соціально-психологічній адаптації. Уникнути названих явищ і допомогти дитині адаптуватися до навчання у середній ланці школи допомагають спільні зусилля всіх учасників навчально-виховного процесу: вчителів, класних керівників, вихователів, практичного психолога, соціального педагога, батьків. Відповідно до річного плану школи у 17 січня 2013 року був проведений психолого-педагогічний консиліум „Адаптація учнів 5-х класів до навчання в середній ланці школи”. Метою консиліуму було об’єднання зусиль усіх суб’єктів навчально-виховного процесу, зацікавлених в успішному навчанні та повноцінному розвитку учнів, щоб намітити цілісну програму індивідуального супроводу та надати рекомендації щодо роботи індивідуально з кожною дитиною та п’ятими класами у цілому. Для попередження можливих негативних явищ на даному етапі розвитку особистості школяра, виявлення труднощів адаптації психологічною службою школи проведене спеціальне психологічне дослідження. У результаті вхідної діагностики в 5-х класах адаптованих до навчання у середній ланці 63 учні – 78% - з них по класах: серед учнів 5-А класу адаптованих – 19 - 72%; 5-Б класу адаптованих – 20 - 77%; 5-В класу адаптованих – 24 - 92%. 16 учнів – 22% - неадаптованих. 5-А – 7 – 28%; 5-Б – 6 – 23%; 5-В – 3 – 8%. З учнями 5-х класів проводяться тренінги конструктивного спілкування із залученням „зірочок” та учнів із низьким соціальним статусом, з учнями „групи ризику” проводиться групова розвивальна робота за програмою Ю.Бойбіної „Розвиток самопізнання та впевненості в собі у дітей 10-12 років”. На заняттях учні вчаться бути впевненими в собі, конструктивно спілкуватися, ознайомлюються із стратегіями поведінки в конфліктних ситуаціях.
|